Vaccinaties

Om onze huisdieren te beschermen tegen infectieziekten zijn we gewend ze te vaccineren volgens schema:

Hond:
6 weken: Distemper en Parvo
9 weken: Leptospirose en Parvo (en Kennelhoest)
12 weken: Distemper, Hepatitis, Parvo, Leptospirose
1 jaar: Distemper, Hepatitis, Parvo, Leptospirose (en Kennelhoest)
2 & 3 jaar: Leptospirose (en Kennelhoest)
4 jaar: Distemper, Hepatitis, Parvo, Leptospirose (en Kennelhoest)

Kat:
9 weken: Kattenziekte en Niesziekte
12 weken: Kattenziekte en Niesziekte
1 jaar: Kattenziekte en Niesziekte
2 & 3 jaar: Niesziekte
4 jaar: Kattenziekte en Niesziekte

Konijn:
Vanaf een leeftijd van 5 weken: jaarlijks vaccineren tegen Myxomatose en RHD 1 en 2.

Voor een groot aantal dieren is dit schema afdoende maar het kan voorkomen dat we hiermee te vaak of niet op het juiste moment vaccineren. Door middel van een titerbepaling kunnen we voor Distemper, Hepatitis en Parvo bij de hond en kattenziekte bij de kat bepalen of er voldoende antistoffen zijn en of een vaccinatie nodig is.
Het vaccinatieschema voor Leptospirose, Kennelhoest en niesziekte is afhankelijk van de individuele situatie van uw huisdier.
Voor konijnen is een titerbepaling niet mogelijk en is het advies voor zowel binnen als buiten konijnen om jaarlijks te vaccineren.

Gaat u met uw hond of kat de grens over? Dan is de vaccinatie tegen Rabies (hondsdolheid) verplicht! Deze vaccinatie is 3 jaar geldig.

Voor vaccinaties of titerbepalingen kan ik bij u aan huis komen of kunt u terecht op één van de vaccinatie/titerdagen.